fbpx

Tiedätkö sen ihanan tunteen, kun olet nukkunut 8 tuntia putkeen heräämättä, venyttelet raukeasti sängyssä ja pysyt vielä peiton alla koska ei ole kiire mihinkään…hitaasti tallustaen kuljet keittiöön tekemään kupin kahvia ja mietit vielä äsken näkemääsi unta hymähdellen…Peiliin katsoessa ihokin näyttää siltä, että olisit nuorentunut viisi vuotta yhden yön aikana!

Olisipa ihanaa kokea tämä tunne useammin, mutta arjen kiireissä tulee monesti nukuttua liian vähän, työasiat stressaa ja laskutkin pitäisi maksaa. Koronapandemian pitkittymiseen ja jaksamiseen liittyvät ongelmat valon määrän ollessa minimissään eivät tilannetta todellakaan helpota. Itselleni jaksamisen ongelmat nostavat aina ajoittain päätään, ja omaan arkeeni on muotoutunut tiettyjä toimintatapoja, jotka auttavat jaksamaan.

Olet varmasti kuullut stressin ja ihon vanhenemisen välisestä yhteydestä, mutta onko tätä asiaa tukemaan olemassa tutkimusnäyttöä? Käyn tässä postauksessa läpi miten eri tavoin stressi voi aiheuttaa iho-oireita ja jopa vanhentaa ihoa ennenaikaisesti. Postauksen lopussa kerron yleisohjeita stressin helpottamiseksi, sekä omakohtaisia ja hyväksi todettuja vinkkejä siitä, kuinka voit lisätä omaa jaksamistasi ja vaikuttaa samalla positiivisesti ihosi hyvinvointiin.

 

Ihon ikääntyminen

Ikääntyessä ihoon tulee toiminnallisia ja rakenteellisia muutoksia, jotka johtavat mm. juonteiden ja ryppyjen muodostumiseen, ihon pigmentaation lisääntymiseen sekä ihon kosteuden ja joustavuuden vähenemiseen. Ikääntyminen myös lisää erilaisten ihosairauksien esiintyvyyttä.

Ihon ikääntymiseen liittyy kaksi teoriaa, jotka painottavat joko elimistön sisäisiä tai ulkoisia tekijöitä ikääntymisprosessissa. Toinen teoria keskittyy elimistön solujen lyhenevään elinikään ja heikentyneisiin toimintoihin sekä immuunivasteen merkitykseen ihon ikääntymisessä. Toisessa teoriassa ”syy” ikääntymiseen nähdään olevan enemminkin ympäristötekijöissä, jotka aiheuttavat vaurioita elimistön perintötekijöissä sekä lisäävät tulehdustekijöiden ja vapaiden radikaalien määrää solutasolla.

Tutkimusten mukaan merkittävimmät ihoa vanhentavat tekijät ovat auringon UV-säteet ja tupakointi.  Lisäksi ihon vanhenemisprosessiin vaikuttavat negatiivisesti runsas alkoholin juominen, ilmansaasteet sekä hormonitasojen muutokset ja naisilla erityisesti estrogeenin tason väheneminen vaihdevuosi-iässä. Ruokavaliolla, elintavoilla ja syödyn sokerin määrällä tiedetään myös tutkimusten valossa olevan vaikutusta ihon kuntoon ja toimintoihin. Esim. liiallinen sokerin syöminen voi edesauttaa juonteiden muodostumista, mutta toisaalta terveellinen ja vitamiinipitoinen ruokavalio auttaa ihoakin voimaan paremmin. Voit lukea tästä aiheesta tarkemmin aiemmasta postauksestani.

 

Stressin eri muodot

Mitä stressi sitten on? Yksi stressin määritelmä on homeostaasin eli elimistön sisäisen tasapainon häiriintyminen. Kohdatessaan stressaavan tilanteen elimistö pyrkii säilyttämään homeostaasin aktivoimalla elimistön fysiologisia ja biokemiallisia mekanismeja. Elimistö pyrkii siis sopeuttamaan toimintaansa ympäristön muuttuviin olosuhteisiin.

Akuutti stressitilanne aktivoi elimistössä erilaisia hormonaalisia ja neuroendokriinisia tapahtumia, joista tärkeimmät ovat sympaattinen hermosto sekä hypotalamuksen, aivolisäkkeen ja lisämunuaisen muodostama järjestelmä (ns. HPA -akseli). Näiden eri järjestelmien toiminnan johdosta elimistön suorituskyky kasvaa ja ns. stressihormonien (mm. adrenaliini, noradrenaliini ja kortisoli) eritys lisääntyy.

Ihmiset kokevat stressiä eri tavoin, ja toisille vähäinen stressitaso voi toiselle olla jo merkittävästi elämää heikentävä tekijä. Osaltaan tapamme reagoida stressitekijöihin muovautuu jo ennen syntymää temperamentin kautta.  Myöhemmin elämässä koetut hyvät ja huonot kokemukset muokkaavat tätä luontaista persoonallisuden piirrettämme joko vahvistaen tai heikentäen kykyämme käsitellä negatiivisia tunteita. Puhutaan myös ns. resilienssistä eli ihmisen psyykkisestä palautumiskyvystä, johon vaikuttavat biologisten ominaisuuksien lisäksi ympäristötekijät.

Stressin laatu voi vaihdella myönteisestä kielteiseen. Myönteinen stressi edesvaikuttaa positiivisesti lisäten esim. työn tuottavuutta ja suoriutumista tiukasta tilanteesta. Toisaalta kielteistä stressiä kokeva voi tuntea uupuvansa työtaakkansa tai murheidensa alle. Lyhtyaikaisesti koettu stressi ei yleensä aiheuta pidempiaikaista haittaa, ja sillä on tarkoituksenmukaisia vaikutuksia mm. tulehdusvasteen lisäämisessä ja stressihormonien tuoton aktivoimisessa. Nämä tekijät lisäävät elimistön puolustuskykyä ja auttavat ihmistä selviytymään akuutista stressitilanteesta.

Stressin pitkittyessä elimistön voimavarat ehtyvät pikkuhiljaa ja stressireaktion aikaansaamat muutokset kääntyvät negatiiviksi. Stressitilanteen kroonistuessa elimistön kortisolipitoisuudet ovat jatkuvasti koholla, eikä elimistö pääse lepäämään ja toipumaan stressistä.

Krooninen stressi mm. vaimentaa elimistön immuunivastetta, jolloin elimistön alttius infektioille ja tulehdusperäisille sairauksille lisääntyy. Tilanne voi lopulta johtaa palautumattomiin muutoksiin ja kroonisten sairauksien esiintyvyyden kasvuun. Voi ilmetä erilaisia mielenterveyshäiriöitä tai fyysisisiä ongelmia. Onkin tärkeää, että stressivasteen kroonistumista pyritään ehkäisemään yksilön käytössä olevin keinoin.

 

Stressihormonien ja DNA vaurioiden merkitys ihon ikääntymisessä

Stressin vaikutusten tutkiminen ihon ikääntymiseen on haastavaa siitä syystä, että ihon ikääntymiseen vaikuttavat monet eri tekijät.  Stressin tiedetään kuitenkin olevan yhtenä vaikuttavana tekijänä eri ihosairauksien synnyssä ja pahenemisvaiheissa. Stressi voi aktivoida mm. atopian, psoriasiksen, ruusufinnin tai aknen puhkeamisen ja ihon kunnon heikkenemisen.

Tutkimuksissa on havaittu sekä psyykkisen stressin että unettomuuden lisäävän kortisolin eritystä ja ihon puolustusmekanismien ja suojaavan ihokerroksen läpäisevyyden heikkenemistä. Myös pitkäaikainen, ilman taukoja jatkuva vahvan kortisonivoiteen käyttö ohentaa ihon ulointa kerrosta ja vähentää kollageenia muodostavien solujen, fibroblastien, määrää. Koholla oleva seerumin kortisolipitoisuus on myös yhdistetty lisääntyneisiin kasvojen ikääntymismuutoksiin.

Merkittävin ulkoinen ihoa vanhentava tekijä ovat auringon UVA -säteet, jotka aiheuttavat jopa 70-90% ulkoisista vanhenemismuutoksista. Olenkin useasti puhunut korkeasuojaimisen aurinkovoiteen merkityksestä anti-age -ihonhoidossa. Auringon UV-valon tiedetään aiheuttavan ihon DNA-ketjuihin vaurioita, ja vaurioiden jatkuessa solut voivat muuttua pahanlaatuisiksi syöpäsoluiksi. UV-valo myös aktivoi elimistön HPA -järjestelmää, joka puolestaan lisää kiertävän kortisolin määrää verenkierrossa.

UV-valon aikaansaavan kortisolin tuoton aktivaation lisäksi stressillä voi olla yhteys myös perintötekijöiden ns. telomeerialueiden toimintaan. Telomeerit, eli toistuvat DNA-sekvenssit kromosomien päissä lyhenevät aina solun jakautuessa ja määrittävät solun vanhenemisen ja lopulta kuoleman. Tämän ominaisuuden johdosta niitä kutsustaan myös solujen biologiseksi kelloksi.

Elintavat vaikuttavat solun vanhenemiseen ja telomeerien kulumiseen. Tutkijat ovat mm. havainneet, että krooninen stressi lyhentää telomeereja ja kortisoli puolestaan vähentää telomeraasin, eli solujen lyhenemistä hillitsevän entsyymin eritystä. Tupakointi, riittämätön uni ja liikkumattomuus ovat tekijöitä, jotka lyhentävät telomeerejä. Toisaalta taas terveelliset elintavat ja liikunta ehkäisevät telomeerien lyhentymistä.

 

Eri tapoja ehkäistä stressin vaikutukset ihoon

Yhdistävänä tekijänä stressin ja ihon vanhenemisen välistä yhteyttä tutkivissa teorioissa näyttäisivät siis olevan stressihormoni kortisolin lisääntynyt eritys ja toisaalta perintötekijöiden eli DNA:n vaurioituminen. Syklin lopputulemana nähdään ihossa olevien solujen vaurioita ja mm. kollageenin ja elastiinin tuotannon vähenemistä sekä jo olemassa olevien kollageenisäikeiden hajoamisen lisääntymistä.

Nyt kun tiedämme stressin aiheuttavan ihollemme hallaa, voidaankin siirtyä kysymykseen miten voisimme toimillamme ehkäistä stressin aikaansaamia ihomuutoksia?

Yleisohje ”älä stressaa” ei tunnu kovin hyödylliseltä, varsinkaan jos elämässä on vakavia, pitkäaikaisia tai itsestä riippumattomia vastoinkäymisiä. Toisaalta stressaantuneena saattavat ihonhoitoasiat jäädä toissijaiseksi, kun mielessä on vain se, miten selviytyä kunnialla päivästä toiseen.

Joskus onkin ihan ok ottaa rennommin, ja tehdä niitä asioita, jotka tuovat helpotusta (vaikka ne olisivat epäterveellisiä). Itselleen tulee siis olla armollinen. On hyvä kuitenkin muistaa, että pienilläkin positiivisilla teoilla on vaikutusta pidemmällä aikavälillä ajateltuna.

 

Tässä TOP 3 (yleis)lista niistä asioista, joiden avulla vähennät stressiä ja samalla huolehdit ihostasi:

1. Lepää ja nuku riittävästi. Hoe tarvittaessa itsellesi ”uni on ykkönen” -mantraa

2. Huolehdi ruokavalion monipuolisuudesta ja terveellisyydestä, mutta anna itsellesi myös lupa ajoittaiseen herkutteluun ilman tunnontuskia

3. Liiku (ainakin jonkin verran). Löydä itsellesi sopiva liikuntamuoto. Opettele myös rauhoittumaan, esim. jooga tai mindfulness -harjoitukset ovat tähän oivallinen apu

Itse olen yrittäjänä ja autottomana yksinhuoltajana tehnyt monia asioita ”vähän sinne päin” ja löysin rantein -mentaliteetilla. Olen myös persoonaltani enemmän introverttiyteen taipuvainen, jolloin runsaat sosiaaliset tilanteet arkena aikaansaavat hiljaisuuden ja kotoilun tarpeen vapaa-ajalla.

Olemme lapsen kanssa välillä eläneet eineksillä, lojuneet molemmat netissä aamusta iltaan ja tilanneet pikaruokaa kotiinkuljetuksella. Tärkeimpinä asioina vanhemmuudessa olen kuitenkin kokenut sen, että muksu saa rakkautta, häntä kuunnellaan ja hygienia toimii eli (vaatteiden ja kropan) pesuista en koskaan tingi 🙂 Toisaalta taas asunto voi olla välillä kaaoksessa, mutta siitäkin selvitään yhdessä sitten kun on taas enemmän energiaa.

Ole itsellesi armollinen & tee asioita, joista sinulle tulee hyvä mieli

Itselleni helpotusta stressaaviin aikoihin ovat tuoneet seuraavat asiat

1. Opettele rentoutumisen jalo taito. Mikä on se asia, josta nautit? Esim. elokuvan katsominen, kirjojen tai keskustelupalstan lukeminen, kutominen, musiikki, hömppäohjelmat…lista on rajaton. Ainoa vaatimus on, että opettelet ottamaan aikaa ihan itsellesi ilman muita häiriötekijöitä. Mielellään tietysti joka päivä mutta vähintään kerran-kaksi viikossa 🙂

2. Opettele sanomaan ei. Aseta itsellesi jaksamisen rajat. On siis ihan ok sanoa, että nyt en jaksa. Lapsillekin on hyvä kertoa, että nyt äiti/isä tarvitsee omaa aikaa, kyllä lapsi ymmärtää, jos on sen ikäinen.

3. Sinun ei tarvitse tehdä kaikkea. Koskee sekä kotitöitä että palkkatöitä. Olen itse persoonaltani vähän perfektionisti ja ”minä teen tämän” -tyyppi, eli tässä on itsellänikin vähän vielä opeteltavaa. Muista kuitenkin, että näin ”opetat” muut siihen, että sinä hoidat ja teet ja näin tekemällä vedät vain itsesi uupumukseen. Älä siis ylisuorita, äläkä vie työasioita kotiin. Opeta lapset jo pienestä asti tekemään kotitöitä, koska ne kuuluvat kaikille.

4. Tilaa kotiin ruokaa kotiinkuljetuksella. Ai että. Harrastin tätä paljon, kun asuttiin muksun kanssa ulkomailla (koska kotiinkuljetus oli todella halpaa), mutta nyt olen löytänyt tämän uudestaan. Tilaan siis suoraan kotiovelle aina viikon ruokaostokset sisältäen kaiken WC-papereista hygieniatuotteisiin. Ei enää maitopurkkien kantamista tai kiroilua unohtuneista tavaroista! Mietin siis viikonloppuna rauhassa tehtävät ruoat, tilaukset jne., jolloin ei tule hetken mielitekoja ja turhia ostoksia kaupassa. Näin siis säästän sekä hermojani että ruokakuluissa, vaikka kotiinkuljetus onkin sen hieman vajaa 10€. Suosittelen lämpimästi, jos vain asut alueella, jonne voi tilata ruokaa kotiin.

5. Ihonhoidossa rutiinit ovat hyvästä. Kun teet ihon puhdistus- ja hoitotoimenpiteet aina iltaisin ja aamuisin samalla tavalla, niistä muodostuu rutiineja, joista tulee pidettyä kiinni myös stressaavampina aikoina. Esim. ihon puhdistus ja hoito eivät lopulta vie kovin paljon aikaa, ja ne kannattaa sijoittaa omaan arkeen sopivaksi. Itse varaan aina aamuisin noin 15 min lisäaikaa tiettyjen rutiinien ylläpitoon, koska koen että panostamalla ihonhoitoon mielialakin paranee.

Lopuksi

Tutkimukset osoittavat, että stressi voi aiheuttaa monenlaisia iho-ongelmia aina ihosairauksien pahenemisesta ihon ennenaikaisiin ikääntymismuutoksiin. Terveellisillä elintavoilla (paljon vitamiineja, hyviä rasvoja ja kasviksia sisältävä ruokavalio, tupakoimattomuus, riittävä uni ja lepo sekä liikunta) ja stressin vähentämisellä on mahdollista ehkäistä ja vähentää näitä muutoksia. Tärkeää on myös ihonhoidon säännöllisyys ja tehokkaat, oman ihotyypin mukaiset hoitotuotteet. Itse uskon myös positiivisen ajattelun voimaan, ihanien ystävien tuomaan energiaan ja laiskotteluun aina silloin kun se tuntuu tarpeelliselta 🙂

♥:lla, Rita

 

Lähdekirjallisuutta:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jdv.15865

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4082169/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306453012000686

https://www.nature.com/articles/s41598-018-24653-z

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25266053/